|
||||||||
“ Debut of one of the most promising young blues artistst of this generation… “ Als de pas 24-jarige artiest Solomon Hicks door zijn fans “King” genoemd wordt, is dat niet voor niets. Ondanks zijn jonge leeftijd weet deze zanger en gitarist uit Harlem als geen ander jazz en blues perfect te combineren. Zijn moeder Holly Hicks leerde hem gitaar spelen toen hij zes was. Hij speelt al sinds zijn dertiende op de 656, West 125th Street in NYC’s “famous” Cotton Club als lead gitarist van een 17-koppige band en dat doet hij inmiddels al zo’n negen jaar. Hicks werkte al samen met legendarische artiesten als o.a. Tony Bennett, Bruce Springsteen, Mike Stern, George Thorogood, Savoy Brown, Elvin Bishop en Eric Gales. Hij opende voor Ringo Starr, Jeff Beck en Beth Hart en speelde ook op de Joe Bonamassa Blues Cruise 2017. Hicks speelt op een Benedetto GA35 gitaar. Benedetto jazzgitaren worden met de hand gemaakt door Robert Benedetto, een Amerikaanse gitaarbouwer van archtop jazzgitaren. Zijn eerste album ‘Embryonic’ nam hij op in 2010 met de Cotton Club All-Star Band toen hij veertien was. Zijn album ‘Carrrying On The Torch Of The Blues’, bracht hij uit in 2015 met medewerking van o.a Southside Johnny en saxofonist Jake Clemons (Bruce Springsteen E Street Band). Met ‘Harlem’ debuteert King Solomon Hicks volgende maand bij de Provogue/ Mascot Label Group. Het is zijn eerbetoon aan Harlem -gelegen in Manhattan in NYC, waar muziek door de aders loopt- en alle grote artiesten die de stad al kende. Met de winnaar van meerdere Grammy Awards, producer Kirk Yano (Miles Davis, Public Enemy, Mariah Carey) trok hij naar de studio. Ze namen er originele nummers en covers op. De openers “I’d Rather Go Blind” en “Everyday I Have the Blues” zijn gekende klassiekers. De eerste schreef Ellington Jordan. Etta James hoorde het nummer terwijl ze Jordan in de gevangenis opzocht. James completeerde het nummer, maar gunde de auteursrechten aan haar toenmalige partner Billy Foster. Etta James was wel de eerste die het lied in 1968 opnam, het verscheen op haar album ‘Tell Mama’. Van het tweede nummer wordt een vroege versie in 1935 toegeschreven aan Pinetop Sparks en zijn broer Milton. In 1949 werd het een blues standaard. Het werd opgenomen door tal van artiesten. De meest gekende is die van BB King uit 1955. Hier is het opnieuw bedacht als een Cream-nummer, compleet met de riff van “Cross Road Blues”. “It’s Alright” is een rock versie van het Blood, Sweat & Tears' nummer, “I Love You More Than You’ll Ever Now” een Latino versie van Gary Moore’s hit en, met een niet zo geslaagd einde van de cover van Sonny Boy Williamson’s “Help Me” sluit het album af. King Solomon Hicks laat als aankomend talent met ‘Harlem’ nu ook bij ons van zich horen. Hij wordt bij zijn debuut goed omringt, blaast blues covers nieuw leven in en weet met eigen materiaal al even te verbazen. Wij weten dat de “King” zijn eigen stijl zeker nog zal vinden én, dat je zeker nog van Hicks gaat horen! Voor de geïnteresseerden: King Solomon Hicks is er bij op 14/03/2020 tijdens de 24ste editie van de SOUTHERN BLUES NIGHT 2020. “ 'Harlem' is the first introduction to the emerging phenomenon called King Solomon Hicks. We know that the "King" will certainly find his own style and, that you will definitely hear from Hicks!... “ (ESC for Rootstime.be) Eric Schuurmans Release: 13/03/2020
Album track list: Discography King Solomon Hicks:
|
||||||||
|
||||||||